Monday, February 8, 2010

Hati ini..

Entah mengapa rindu benar hati ini pada wajah2 yang jauh nun di desa sana. Hari berganti hari, detik dan masa berkejaran merancakkan pergerakan makhluk bergelar insan. Tiada siapa yang mampu menghalang perasaan sayang dan rindu yang datang tiba-tiba, apatah lagi sekelumit rindu dan sayang itu adalah buat mereka yang terlalu berharga dan berjasa buat diri Perindu. Mak, Cik…pe khabar kalian di sana? Sihat ke? Atau masih lagi dalam keadaan tubuh berselimut lemah longlai, menahan batuk dan sakit dalam perut? Masih ada lagikah senyuman yang terukir di bibir kalian? Setiakah lagi gelak tawa mengiringi percakapan yang dituturkan? Moga kalian masih lagi punya kekuatan seperti sebelumnya untuk menghadapi hari2 esoknya. Dalam asyik merenung jauh setiap ceruk pemandangan kampus, tiba-tiba Perindu dikejutkan dengan 1 mesej yang sudah lama dinantikan sebelum ini…
“ Salam, Ti mak & cik demam. Sakit tiba2, dah 2,3 hari tak makan. Takde selera, mak asyik minta yang bukan2 jer, pagi2 dah nk aiskrim.. nasi tak nak sentuh cikit pun. Tubuh dah semakin kurus, cengkung…”
Mesej kedua..

“dah paksa mkn, tapi xnak jugak. Semalam buat sambal ikan campur mangga muda dan petai jeruk, mak makan tak sampai 1 senduk pun nasi, Cik hirup nasi air cikit jer. Diorang taknak pergi klinik, tak nak susahkan a.mat dan k.nor ”.
Ya Allah, rupa2nya disebalik perasaan rindu yang kau curahkan 2,3 hari ini ada sesuatu. Inilah jawapannya bagi semua persoalan yang bermain2 selama ini. Aku insan biasa, apatah lagi berjiwa wanita, punya naluri yang cukup halus. Air mataku bukan sengaja dialirkan, tapi itulah cara kepuasan untuk ku hilangkan sebak yang bertangkai di hujung perasaan. Aduhai Ayah dan Ibu betapa besarnya pengorbanan kalian, betapa sanggup kalian korbankan kebahagian sendiri semata-mata untuk melihat kesenangan hidup anak-anakmu . Maafkan diri ini, tidak mampu berada bersama kalian ketika ini. Hanya doa kesejahteraan yang mampu ku hadiahkan dari kejauhan, moga Allah mempermudahkan segala urusanmu, memberikan ketenangan dunia dan akhirat, membahagiakan hati-hati kalian dalam keimanan, dan menemukan kita dalam redhaNya…Sungguh, hati ini tidak mampu lagi menahan sebak di dada…tidak sabar lagi untuk mengucup tangan dan pipi kalian, memeluk erat dan menatap cahaya jernih yang terpancar di wajah kalian……
Perlahan-lahan ku aturkan langkahan, bersama 1001 perasaan yang mula bercampur-baur…I-mobile hitam ku capai, satu persatu angka ku tekan hingga sempurna susunan ketujuhnya….ku harap, moga getaran suara ini mampu menjadi pengubat buat insan-insan yang amat ku rindui….tika ini, ku lempar jauh sebak dan sendu,cuba menjadi pelakon hebat beraksi di wayang walau hakikatnya diriku tidak segagah itu………..



Wallahua’lam…..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home